”Added value” på Packbridge efter 3 den 25 mars

Förpackningen öppnar möjligheter var temat för Packbridge efter 3 på Krinova i Kristiandstad den 25 mars. Cirka 50 personer fanns i lokalerna och en bra bit över 100 unika tittare följde oss via livestreamen. Workshopen innehöll en blandning av föredrag som visade på vad man kan göra med en förpackning eller etikett och inleddes av Olof Böök från Lundabaserade Aventure, ett familjeföretag som jobbar med functional food och bioteknologier. Målsättningen är att utveckla unika, vetenskapligt utvärderade livsmedels- och bioteckoncept som leder fram till fristående företag. Bland annat jobbar man med Otto Barnmat och Berries by Astrid.

Presentationen fokuserade på det senare, som blev årets entreprenör förra året och som utvecklat ett unikt automatkoncept som man hoppas ska definiera om smoothiemarknaden. Enligt Olof Böök har Berries by Astrid världens första smoothieautomat tillsammans med en unik metod för hälsosam, färsk smoothie med lång hållbarhet och utan tillsatser. Premiumprodukter med andra ord. Bag-in-box teknik spelar en viktig roll i konceptet.

– “Berries by Astrid vill bilda ett helt nytt konsumtionsmönster när det gäller smoothies”, sade Olof Böök.

Populär förpackning

Maria Schmidt Larsson driver Daucus Design och gav åhörarna ett förpackningscase med ett närproducerande företag, Bjärhus Gårdsbutik på Söderåsen i Skåne. De har tagit fram välsmakande köttprodukter och intresset är stort från handel att få köpa deras produkter. Problemet är, som för de flesta närproducerande företag att hitta fungerande förpackningslösningar. De första försöken man gjorde med vakuumpackning blev inte bra och sålde inte varorna. Maria kom in i bilden inom ramen för Smaka på Skåne och hjälpte till med utveckling av två förpackningslösningar som blev lyckade, en för korv och en för skivade produkter. Bjärhus vann för övrigt första pris i förpackningstävlingen som är en del av SM i Mathanverk hos Saerimner år 2013.

– “Det spännande var att efter en halvtimma var det någon som hade stulit förpackningen för korv, korven låg dock kvar.
Problemet är nu att hitta företag som kan tillverka förpackningarna i små serier”, berättade Maria.

Maria visade också exempel på spännande förpackningslösningar från Japan och avslutade med att säga att man med förpackningen bör skapa en njutning för ögat som är lika stark som njutningen för gommen.

Hur mycket sa du?

Stefan Meltzer äger Pacportalen som har sin bas strax utanför Helsingborg. Han gav en bild av varför en förpackning kostar som den gör när man vill ha en egen design och utgick från ett plasttråg för livsmedel. En tung post är verktygskostnaden, men det finns mycket annat som påverkar kostnaden. Efter en genomgång av en rad faktorer avslutade han med att påpeka vikten av att även räkna på ytteremballaget. Det är en hög kostnad och det gäller att veta exakt vad man behöver för optimalt utnyttjande av dem.

Lever för etiketter

Etiketter är mitt liv, konstaterade Mats Franzén från CCL Label, troligen världens största etikettproducent med 10 000 anställda och 95 fabriker runt om i världen. Själv finns Mats i lilla Båstad. Han ser sig själv i dag mer som en konsult i etiketter än som en etikettsäljare.

Vad är en etikett och vad ska man tänka på? Det var några av de frågor han tog upp. Etiketten gör mycket mer än man tror, men är tyvärr en ofta förbisedd del av ett koncept, allt för ofta inser företag i sista stund att man måste ha en etikett också till sin produkt, och då är det ofta för sent att göra något riktigt bra som ger det mervärde den skulle kunna ge.

Drivkrafterna för öppen innovation

Amanda Magnusson jobbar på Livsmedelsakademin och i nära samarbete med Packbridge Johan Mårtensson med OpenUp, den digitala plattformen för öppen innovation. Hon gav historian bakom denna etablering och berättade om varför OpenUp behövs, vilka drivkrafterna är och varför öppen innovation behövs.

”Added value”
Sist ut för dagen var en talare som inte fanns med på listan från början, men som fick chansen när det visade sig att övriga talare varit väldigt tidseffektiva. Lite ”added value” med andra ord. Håkan Edqvist från PacNova i Norrköping blev tillfrågad om han med kort varsel kunde ge en tio minuters presentation, och det kunde han.

– Jag är glad att jag fick chansen och att jag nu tillhör ”Oförberedda talares klubb”, konstaterade han, och berättade sedan om sina två system, ClipCarrier och StrapCarrier, som är två sätt att öka nyttan av ytterförpackningar.

Det handlar om materialeffektiva sampackningssystem som dessutom har visat sig öka försäljningen rejält. StrapCarrier testades i butik med en cider och försäljningsökningen var uppseendeväckande 400 procent. Dessutom sparar butiken mycket tid i hanteringen av produkterna. Men, siffror på denna nivå är inte en garanti för framgång. Håkan har lagt ner mycket tid på att få ut sina lösningar kommersiellt, men de gamla strukturerna i handeln och i packning stretar emot allt de kan.

Packbridge efter 3 avslutades som vanligt med en paneldebatt.

Om du är medlem i Packbridge kan du följa hela evenemanget via PackbridgeTV.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *