Förpackningens främsta syfte är att skydda produkten inuti men när detta ärofyllda uppdrag är uppfyllt så är det viktigt att förpackningen samlas in och återvinns. Frågan är vem som har ansvaret? Konsumenten, producenten, materialåtervinnaren eller varumärkesägare?.

Som en sidoaktivitet under Skåne Innovation Day anslöt ett trettiotal deltagare på Malmö Högskola den 31 maj. Deltagarna uppmanades att ta med en förpackning som de älskar att hata och där de ser en förbättringspotential avseende hur förpackningen kan kan designas för att bättre passa återvinningssystemen.

Först att inta scenen var Cecilia Holmblad, Renhållningschef på Nordvästra Skånes Renhållnings AB, förkortat NSR. Hon berättade om NSRs kompetens om insamling, återvinning och bearbetning av material och presenterade hur de driver dessa frågor för att öka innovationsgraden och förbättra återvinningssystemen.

Nästa talare var Anna Fråne, ‎Waste engineer och projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet, som delade med sig av resultaten från deras senaste rapport. Denna djupdyker i konsumenternas motivation att källsortera material och visar att plast källsorteras för lite. En förutsättning för att kunna öka materialåtervinningen är att förstå konsumenternas motivation och incitament för sina handlingar, vilka hinder de stöter på och vad deras behov är för att öka andelen återvunna plastförpackningar.

Under lunchen fick deltagarna sätta sig ner i respektive grupper och diskutera vad de tagit med sig från dagen. Det lyftes fram att nätverket vill fortsätta belysa frågan om cirkularitet men för att ta nästa steg behövs input från fler aktörer i periferin kring värdekedjan. Således vill nätverket även bjuda in aktörer såsom materialseparation, återvinning, politiker och offentlig sektor. Den cirkulära frågeställningen berör alla parter och krävs engagemang och förståelse genom hela värdekedjan.

Dagen avrundades kl. 13:00 men för den kunskapstörstande deltagaren fanns möjlighet att ansluta sig till en utav sex olika workshops som arrangerades runt om i Skåne under Skåne Innovation Day samt en After Work på Media Evolution.