Finsk take-away förpackning tog hem segerchecken på 50 000 kronor

I samband med konferensen Top Packaging Summit by Packbridge, som ägde rum på Stadion Mässan i Malmö 19 och 20 september, avgjordes också startup-tävlingen The Packbridge Challenge, där finska Koepala Packaging tog hem segerchecken på 50.000 svenska kronor. Checken togs emot av en strålande glad Janne Asikainen, som är en av grundarna av företaget och arbetar som innovationsansvarig, mm.

Koepala Packaging, som har huvudsäte i Helsingfors, utvecklar innovativa förpackningslösningar. Bland annat har man tagit fram den platta förpackningslösningen Koepala Aterimo för take-away-segmentet. Det patenterade konceptet kan användas för att leverera och servera olika typer av take-away-mat eller dryck i samma förpackning , utan behov av förslutningslock, etc.

”Vårt mål är att minska avfallet från livsmedelsförpackningar, samtidigt som bekväma och hållbara förpackningar ska göra det roligt att äta ute”, skriver Koepala på sin hemsida.

Förpackningsklustrets Packbridges tävling The Packbridge Challenge riktar sig mot entreprenörer och startup företag, vilka har en unik affärsidé eller innovation, som kan appliceras inom förpackningsindustrin. Syftet är att etablera en bättre kontakt mellan förpackningsindustrin och alla entusiastiska entreprenörer och nybildade företag.

”Det är viktigt att koppla ihop startups och innovatörer med förpackningsindustrin och Packbridge vill ta den rollen. Det viktiga med vår tävling är att vi kopplar ihop startups direkt med hela värdekedjan. Detta för att effektivisera möjligheten för startup-företagen att snabbt få igenom sina lösningar men att också för att de ska få feedback från experter kring förbättringsmöjligheter eller applikationsområden”, säger klustrets VD Johan Mårtensson.

Till årets tävling, som var den första, anmälde sig över 40 entreprenörer och företag från 13 länder. Vid evenemanget ”Packbridge Startup Day” i maj i år fick deltagarna presentera sina företag och lösningar och därefter utsåg en jury tio deltagare, som fick gå vidare till finalen i samband med Top Packaging Summit by Packbridge.

Packbridge planerar att återkomma med The Packbridge Challenge även år 2018 och just nu letar man företag, organisationer och experter, som vill sponsra tävlingen och/eller sitta i juryn för tävlingen och på så sätt säkerställa att Packbridge kan fortsätta att driva innovation inom värdekedjan.

Packbridge vill tacka Lantmännen, ÅR Packaging Group, Scanfill. Region Skåne, Lunds Universitet, Beneli och Marks & Spencer för er support och bidrag.