Rullad e-handelsförpackning vann Packbridge Design Challenge Award

Under året har Packbridge genomfört en designtävling, Packbridge Design Challenge Award, riktad till modedesigners i Norden. Samtliga länder i Norden har deltagit med en tävlande och deras utmaning var att ta fram en ny förpackning för e-handel med kläder. Tävlingen sponsrades av Iggesund Paperboard. Prisutdelningen skedde på Top Packaging Summit by Packbridge.

–          Grundinställningen i Packbridge är att vi generellt inte ska arrangera förpackningsdesigntävlingar. Det finns många, och de är spännande, men det kanske inte behövs fler. Samtidigt är de ett sätt att koppla ihop akademin med industrin och det är en av Packbridge grunduppgifter, säger Bo Wallteg som är kommunikationsansvarig på Packbridge.
–          Det här är dock en annorlunda tävling så till vida att den är väldigt smal, totalt hade vi fem tävlande, och dessutom vänder den sig till designers som normalt sett inte jobbar med förpackningar. Det är intressant att få in lite tankar ”utifrån”.

Första pris i Packbridge Design Challenge 2014 gick till Lena Svensson som i tävlingen representerat Sverige. Lena är frilansande modedesigner utbildad på Beckmans College of Design och som under studietiden arbetat bland annat för Anne Sofie Madsen i Köpenhamn. Prissumman var 10 000 kronor.

Så här motiverade juryn det vinnande bidraget:

”Det vinnande bidraget kombinerar en enkel grundform med känsla för detaljer och funktion. Designern visar hur ett paket avsett för e-handel enkelt kan få en extra funktion som en accessoar. Genom att inkludera detaljer från textilområdet med kartongmaterialet skapar vinnaren en förpackning som för rätt varumärke kan ge ett tydligt mervärde. Utgångsformen är en cylinder, en form som vi normalt inte sammankopplar med textiler och e-handel, men som starkt kopplar till hur konsumenter ofta rullar samman sina plagg för förvaring eller packning.
I prototypen visar vinnaren med enkla medel hur kartongmaterialet från Iggesund kan ges en tydlig textur som, återigen för rätt varumärke förhöjer värdet.
I sammanfattning belönar vi här en designer, som utifrån sin profession, går före och visar på potentialen i framtidens e-handelsförpackningar genom en design som kan varieras och utvecklas vidare i flera riktningar”.

Ett hederspris gavs dessutom till Anna Riika Alanko från Aalto Universitet i Finland för en intressant design baserat på ett annorlunda sätt att vika en påse, som sedan försetts med en banderoll av kartong.

I juryn fanns Sandra Planeta, Planeta Design, Hans Knutsson, Motherland, Jessica Edlom, Form i Värmland, Lars Sandberg, Packbridge,. Staffan Sjöberg, Iggesund Paperboard samt Bo Wallteg, Packbridge (ordförande).

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *