Packbridge Startup Day arrangerades för första gången den 17 maj och det blev en intensiv och mycket positiv dag på Palladium i Malmö. Inte mindre än 21 startupföretag och entreprenörer fanns på plats för att inför jury och närmare 100 åhörare sälja in sina koncept. Av de 21 företagen kom 8 från utlandet, till exempel från Litauen, Finland, Danmark, Storbritannien och Estland.

Avsikten med denna dag, som kommer tillbaka nästa år, är att ge nytänkande en chans att hitta in i förpackningsindustrin. Det finns massor av intressanta idéer på marknaden som aldrig får fotfäste i industrin, men här ges chansen.

Pitcharna var exakt fyra minuter. Något tidsöverdrag godkändes inte och det innebar mycket koncisa och snabba, och underhållande presentationer. Juryn, som bestod av representanter från Invest in Skåne, Marks & Spencer, Lunds Universitet, Lantmännen, ÅR Packaging, Beneli och Scanfill, har nu ett svårt arbete att utse de sju som kvalificerar sig till finalen på Top Packaging Summit by Packbridge i september.

Det blev en dag med hög stämning och intressanta pitchar som bara fick vara 4 minuter, inga marginaler fanns.  Juryn kommer att utse 10 av dem som går vidare till en final på Top Packaging Summit by Packbridge i september. Vinnaren där får 5 000 EUR. Med andra ord ytterligare en anledning att inte missa Top Packaging Summit by Packbridge.

Förutom pitcharna fanns Björn Almér från Barista på plats och berättade om hur viktigt det är att inte ge upp, även om det är tufft ekonomiskt, något som Barista har upplevt i flera omgångar.

Vikten av att inte ge upp var också det övergripande temat på Emelie Anderssons presentation. Emelie kommer från Museum of Failures, ett museum som öppnar i Helsingborg inom kort och som fått internationell uppmärksamhet. Här presenteras satsningar som misslyckats, inte sällan av stora varumärkesägare, men Emelie pekade på vikten av att våga och att lära av misstagen.

Programmet avslutades med lunch och livliga diskussioner mellan åhörarna och presentatörerna. Ett bra bevis på att det här är en satsning som är rätt och som kan utvecklas ytterligare.