Stadionmässan i Malmö var platsen när Top Packaging Summit by Packbridge arrangerades för sjätte gången den 19 och 20 september. Top Packaging Summit by Packbridge är en konferens som samlar förpackningens hela värdekedja och som verkligen satt Skåne på kartan. Det är en av Europas absolut största förpackningskonferenser med deltagare och delegationer från till exempel Tyskland, Spanien, Frankrike och de nordiska länderna. I år var närmare 250 personer på plats under två dagar för att ta del av problem och möjligheter för förpackningsindustrins värdekedja. Dessutom fanns ett 40-tal utställare i hallen.

Vi har på sex år byggt upp något unikt för en industri som är en av de största i världen och för dess kunder, och vi har utan tvivel lyckats sätta Skåne på den globala kartan. Inte bara kommer det besökare från Europa, ryktet har spritt sig globalt och på talarsidan hade vi talare ända från Kalifornien, säger Johan Mårtensson, vd för Packbridge.

Steg för steg har Top Packaging Summit by Packbridge koncept utvecklats. I år var det premiär för Packbridge Journey, som innebär att konferensen var uppdelad i ett keynote program samt att det på fyra scener gavs presentationer som speglade utvecklingen inom material, maskiner, produkter och cirkulär ekonomi.

Den cirkulära ekonomin är viktig för förpackningsindustrin, som är en bransch som ofta utsätts för kritik när det handlar om miljö. Förutom ett antal presentationer i ämnet på en av scenerna fanns Ellen MacArthur Foundation på den stora scenen och förtydligade vad som gäller i begreppet cirkulär ekonomi. Det är en organisation med stor tyngd på global basis.

Packbridge nätverk i värdekedjan växer snabbt och allt fler vill vara med på konferensen både som talare och besökare. I år fanns ett starkt inslag från varumärkesägare med representanter från Absolut, Orkla, danska Coop och Axfood på scenen.

Vi känner tydligt att betydelsen av Top Packaging Summit by Packbridge ökar starkt, säger Johan Mårtensson. I år bjöds även klustret Resilient Regions in för att berätta hur vi ska utveckla hållbara städer där det finns en tydlig koppling mellan effektiv logistik och optimala förpackningslösningar.

En annan nyhet i år var finalen i start-up tävlingen The Packbridge Challenge som drogs igång i våras med ett ”semifinalheat” på Palladium i Malmö där ett fyrtiotal start-up företag och entreprenörer deltog. Tio tog sig till final och bland dem var det finska Koepala Packaging som tog hem prissumman på 50 000 kronor.

The Packbridge Challenge kommer tillbaka nästa år och nu söker vi både jurymedlemmar och sponsorer. Vi kan garantera att de som nappar på det får en intressant utmaning.

Självfallet kommer även Top Packaging Summit by Packbridge tillbaka till Skåne i september nästa år, säger Johan Mårtensson.