Fullsatt på trendseminarium hos Orkla

Det var fullsatt på Orklas nya kontor i Malmö när Packbridge genomförde årets första event. Så pass fullsatt att vi tvingades sätta upp en vänteslista. Detta är ett angenämt problem som visar att våra möten är uppskattade, men samtidigt tråkigt då vi såklart vill kunna ge plats åt alla. Inför framtiden är det alltid bra att vara ute i god tid. Om du missade eventet kan du ta del av en sammanfattning via videon ovan.

Temat för dagen var konsumenttrender och efter att Orklas CSR-chef, Agneta Påander, gett en beskrivning av Orkla hållbarhetsarbete delades åhörarna upp för att sedan gruppvis ta del av olika presentationer på runt 20 minuter. Denna uppdelning i mindre grupper har vi nu testat ett par gånger och det uppskattas av både åhörare och talare. I stället för sitta sig igenom ett antal presentationer förflyttar man sig till olika stationer och håller sig pigg och alert. De mindre grupperna öppnar upp för att deltagarna ställer fler frågor och många gånger blir presentationerna mer av en dialog. För att få bättre interaktion och utbyte av kunskap mellan presentatörerna och deltagarna så uppmanar vi talarna att presentera utan Power Point.

Bland talarna presenterade Sofia Erixson, förpackningsdesigner på Orkla, om trender hos varumärkesägare. Bland annat lyfte hon att “millenials” och “generation Y” är intressanta kundgrupper att se närmre på och hållbarhetstrenden där Carlsbergs fiberflaska och Ecovatives svampbaserade skyddsemballage är spännande innovationer.

Anders Källman, VD för Multivac, såg på produktionstrender och berättade om problematiken att anpassa befintliga produktionslinjer till nya materiallösningar och hur materialval kan underlätta för inkluderande design och att ta sig in i förpackningen.

Kristina De Verdier från Kristina de Verdier Design Studio berättade om 5 framträdande trender, exempelvis Sharing is Caring där konsumenter börjar se cirkulärt hållbara produkter inte bara som bra för framtiden utan även ett paradigmskifte. En annan trend är The Interruption Economy, en tillvaro där vi alla pressas att vara konstant tillgängliga och uppkopplade. I denna stressfyllda vardag finns det nu appar som hjälper oss att koppla bort och slappna av. Ett exempel var blomsterbutiken Bunches som erbjuder ett selektivt urval av de trendigaste blommorna “on the go” i smidiga kartongkassar från BillerudKorsnäs.

Packbridges Bo Wallteg gav en resa genom en hel rad globala trender som på det ena eller andra sättet påverkar förpackningar. Bland annat hur bioplaster och tryckt elektronik kan skapa mer hållbara och säkra konsumentförpackningar.

Efter lunch intog en modig kvinna den gemensamma scenen. Rowan Drury är grundare av Gram som är en förpackningsfri butik med placering i Malmö Saluhall. Hon erkände att det kändes lite märkligt att vara på plats i ”lejonets kula”, men fann att lejonen var vänligt inställda och faktum är att hon tog sig därifrån utan en ena skråma. Generellt är hon inte en förpackningsmotståndare, men hon är en förespråkare för återanvändning och att endast använda den mängd förpackningar som behövs.

Den 28 februari är vi tillbaka med ett seminarium hos Visutech i Mölndal och ser då på hur möjligheterna med digital tryckteknik kommer att förändra förpackningsindustrin.

Varför inte anmäla dig redan nu?

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *