Wellplast vann The Serendipity Challenge
Ett av Packbridge medlemsföretag, Wellplast AB i Munka Ljungby, kan sätta ännu en fjäder i hatten. Det snabbväxande företaget, som utsågs till ett av Sveriges Gasell-företag 2013, segrade nämligen i samband med Entreprenörsveckan i Båstad i tävlingen The Serendipity Challenge* där Sveriges främsta Start Up- eller tillväxtbolag korades.
Av 25 nominerade företag, som reducerats till 8 finalister, var det Wellplast som fick de flesta rösterna av expertjuryn, bestående av investerare, entreprenörer och andra experter.
Förstapriset i The Serendipity Challenge är ett ”tillväxtpaket” i form av expertisresurser för att utveckla det vinnande företaget. Värdet är 500 000 kronor.
”Det här ett fantastiskt erkännande för oss och vi står just nu inför en internationell expansion, så det här priset kommer väldigt lägligt”, sade Jacob Volckerts från Wellplast, när han tillsammans med vd, Anders Jönzon, tog emot utmärkelsen i Båstad.
De övriga företagen, som tagit sig till finalen, blir inte helt lottlösa. De har alla nämligen möjlighet att erhålla ett ”letter of intent” för samarbete och/eller finansiering med en eller flera av de investerare och entreprenörer, som var med i juryn.
Packbridge gratulerar naturligvis Wellplast, som har en spännande framtid.
*Ordet Serendipity är det nog rätt många som ställer sig frågande till, men enligt Wikipedia heter det serendipitet på svenska och innebär en oavsiktlig upptäckt, en positiv överraskning vid sökandet efter något annat. Ordet användes ursprungligen för att beteckna förmågan att ta tillvara upptäckter, som man kommit över av en tillfällighet vid sökandet efter något annat. Idag avses det ofta också för själva föremålet för upptäckten. Kanske inte ett ord man använder i vardagsspråket.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!