Tungviktare om förpackningar
Det har tagit sin tid, men nu är den klart, boken som bland annat förklarar varför en förpackning ser ut och fungerar som den gör. År 2009 inleddes ett samarbete mellan författarna, som representerar olika universitetsmiljöer och vetenskapsområden, metoder och traditioner. Med hjälp av finansieringsstöd från Riksbankens jubileumsfond och Vetenskapsrådet startades projektet ”Den (O)hållbara förpackningen”, med syfte att producera den bok som nu finns utgiven via Balkong Förlag.
Boken analyserar svenska konsumentförpackningar från 1930-talet och fram till idag liksom förpackningens roll i utvecklingen av ett hållbart samhälle. Författarna riktar fokus mot förpackningsdesignens allt svårare dilemma, att leverera nyskapande lösningar med högt uppmärksamhetsvärde och samtidigt tillfredsställa skilda konsumentönskemål samt krav på minimal miljöpåverkan.
Författarna till boken, som har vid flera tillfällen deltagit på event arrangerade av Packbridge, är professorn Annika Olsson vid Lunds universitet som sitter i Packbridge styrelse och som i sina bidrag sätter fokus på de praktiska, ekonomiska och logistiska aspekterna på förpackningarna. Övriga författare är etnologen Magdalena Petersson McIntyre vid Centrum för konsumtionsvetenskap, Göteborgs Universitet som ser på genusfrågor; konstvetaren Karin Wagner från Chalmers tekniska högskola som behandlar visuell kommunikation och designhistorikern Lasse Brunnström från Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs Universitet som tar upp design- och kulturhistoriska aspekter.
Boken består av tre delar. Inledningsvis ser den på en av våra vanligaste men mest krävande förpackningar, mjölkförpackningen. Nästa område är läkemedelsförpackningar, ett område som kännetecknas av högt säkerhetstänkande och slutligen tar den upp lyxförpackningar vars främsta uppgift är att posera och förföra. Läsaren får ta del av möjliga förklaringar till varför förpackningarna ser ut som de gör.
Det är ett gediget arbete som författarna har lagt ner på boken. Den kan sägas vara en riktig tungviktare med sina 512 sidor. Bli inte förskräckt av det, layouten är luftig och bilderna är många. ”Den (O)hållbara förpackningen” är titeln, möjligen kan man kalla den ”Den ohållbara boken”, att försöka läsa den i sängen var inte lätt kunde vi snabbt konstatera. I skrivande stund har redaktionen bara hunnit ett sextiotal sidor in i boken, men så långt ger det mersmak och den kan utan tvekan rekommenderas.
Du köper boken via www.balkongforlag.se.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!