Packbridge ställde frågan på senaste workshopen – Hur ska vi locka de rätta talangerna till förpackningsindustrin?
Den 23 september var Familjen Helsingborg värd för Packbridge efter 3 där temat var How to attract the right talent to the packaging industry? Utbildning ligger Packbridge varmt om hjärtat och vi har nära samarbeten med både universitet och högskolor. Dessutom har vi varit en aktiv part i bildandet av YH-ubildningen Förpackningstekniker i Eslöv.
Behovet av utbildad arbetskraft är stor, det framgår inte minst av att många av de studenter som går utbildningarna som finns i Sverige får jobb direkt efter avslutade studier. Fyra presentationer fick deltagarna ta del av denna gång. Först ut var Kristina Ljungkvist som är Seniorkonsult på Academic Search International. Hennes presentation handlade om strategier att tänka på när man vill utveckla sin arbetskraft.
Från Sydsvenska Handelskammaren kom Joakim Lundblad som också han är Senior men i det här fallet analytiker. Han talade om utveckling av personalen och bad alla att glömma ordet talanger, ett ord som han inte gillar. Alla i en organisation är talanger och det gäller att ta vara på det kunnande som finns och göra det möjligt för alla att ”to step up”, det vill säga att utvecklas. Både i Kristinas och Joakims presentationer spelade närvaro och koppling till sociala medier en viktig roll, och så var det också när Hanna Wallteg kom upp scenen och fick representera studenterna.
Hanna har nyligen studerat i tre år på Broby Grafiska i Sunne och är nu verksam som marknadsassistent på förpackningsföretaget Ecolean samtidigt som hon bloggar för Scanpackmässan. Hon pekade på vikten av att finnas på sociala medier och att våga satsa på de nyutbildade och innan dess att ge dem chansen till praktik, ett ständigt problem för de olika skolorna. Förpackningsbranschen vill gärna ha utbildad arbetskraft men är generellt ganska snål med att erbjuda praktikplatser. Motsägelsefullt.
Sista presentatör var Martina Oxling som är verksamhetsledare Karriär på Livsmedelsakademin. Hon visade vad man gör från deras sida för att locka unga och välutbildade studenter. Livsmedelsakademin har ett intressant traineeprogram som ska locka studenter att jobba i livsmedelsindustrin. Som en del i detta har man till exempel bildat ett nätverk med HR-ansvariga från olika företag. Dessutom har man en krossfunktionell approach med folk från olika företag och i olika roller. Livsmedelsakademin hjälper också till att placera ut så kallade innovationstrainees på sina partnerföretag.
Som vanligt avslutades programmet med en paneldiskussion under ledning av Johan Mårtensson, som från och med den 1 oktober är ny vd för Packbridge.
”Viktigt att ha med sig in sin strategi inför framtiden är att tänka på att framtidens förpackningar kommer att skapas av kompetenser som i dag i inte finns hos våra medlemsföretag. Det kan handla om nano- eller sensorteknik till exempel”, kommenterar Johan Mårtensson frågan om att locka rätt talanger till förpackningsindustrin.
Hela Packbridge efter 3 finns tillgängligt för alla genom att man följer länken, eller går in direkt på Packbridge TV på YouTube.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!