Över åttio personer ville veta mer om hur förpackningen kan kopplas närmare konsumenten
Intresset var stort när vi arrangerade Packbridge Live (tidigare känt som Packbridge efter 3) på Media Evolution Center i Malmö den 17:e november. Temat var How can the packaging industry connect with the consumers? och åttio personer tog del av tre intressanta föredragshållares kunskaper i ämnet. De fick lyssna till Richard Evans från Stora Enso Packaging, Peter Hakestam från designbyrån Zenit och Jonas Lundin som är kreativ konsult. Energin i rummet var hög med många intressanta frågor till föredragshållarna.
Richard baserade sin presentation på en undersökning kring förpackningar och e-handel som Stora Enso genomfört, ”The future of e-commerce” där man ser på hur man kan ge konsumenten samma upplevelse när hen handlar på nätet som man upplever i den fysiska butiken. Mycket konsumentens upplevelser är nu i hemmet. Det är därför viktigt att förpackningen fungerar ur alla aspekter. En brun låda är inte att rekommendera.
Peter Hakestam är designer på designbyrån Zenit som bland mycket annat även jobbar med förpackningsdesign. Han talade på temat ”Från container till upplevelse” och pekade på vikten av design i förpackningsprocessen.
Jonas Lundin är kreativ konsult och gav en mer teoretisk bild av sociala och kulturella trender och drivkrafter där ett av budskapen var vikten av att samarbeta och träffas vid personliga möten. Det är dags att sluta jobba i vertikala silos. Han tog upp allt från makro- till mikrotrender.
Var du inte på plats och tycker att det här verkar intressant (vilket det var) så kan du som medlem ta del av allt på PackbridgeTV som vanligt. Ta en kopp kaffe och slå dig ner vid datorn!
Se vår sammanfattningsfilm av dagen
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!