IoT, 3D printing, Mobil och drönare – alla del i Framtidens Produktion

Den 16:e mars bjöd Packbridge, automationsklustret Automation Region och THINGS in till en heldag i Stockholm för att se hur ny teknologi kommer påverka industrin och produktion. Ett femtiotal hade samlats för att ta del av inspirerade föreläsningar från 6 talare.

Först på scen var Magnus Melander, medgrundare på THINGS. Detta utvecklings- och kontorhus vid KTH drar till sig många innovatörer med utgångspunkt i ny teknologi och Internet of Things. Magnus Melander säger att det hittills handlat mycket om att producera mjukvara men att vi nu går in i en tid där data är IoT tidsålderns guld och utvecklingen är konsumentdriven. De som tänker strategiskt och levererar säkra lösningar som upprätthåller kundernas privata integritet och specialiserad service blir vinnare.

– Framöver ligger dock nyckeln i hårdvaran. Gärna producerad med 3D-skrivare där man snabbt kan få fram prototyper. I källaren i vårt hus finns en maker-förening med 400 medlemmar som uppfinner och skapar saker i 3D.

Andreas Rosengren är ingenjörkonsult på det tekniska teknikföretaget Prevas och gav en introduktion till Industri 4.0 och utvecklandet av smarta fabriker. De stora vinningarna kommer i flexibel produktion där varje beståndsdel är autonom och skapar sin egen data som kommunicerar med fabriken. Big data skapar förutsättningar för avancerad analys och produktionslinjer som utför självdiagnostik och kommunicerar med “molnet”.

Andreas berättar att den snabba utvecklingen inom IT teknik och datorer driver integrationen inom automation och robotik och skapar infrastrukturer som tillåter att man kan följa alla steg i produktionsprocessen.

Han berättade även om forskningsprojektet LISA, den twittrande fabriken, ett samarbete mellan Scania, Volvo, KTH, Lunds Universitet och Chalmers. Fabrikens maskiner skickar korta twitter meddelanden med hashtags som visar status på maskinerna och produktionen.

Marcus Lind från det lilla utvecklingsföretaget Slagkryssaren, utvecklar mobila lösningar. Han berättar att de för SAS mobilsajt, lanserar en ny sajt var fjortonde dag.

– Istället för team som planerar och utvecklar, så tittar vi hela tiden på hur användarna klickar – och förfinar systemet utifrån det. För SAS mobillösning, som nu står för runt 20 procent av omsättningen, finns det en projektledare och 2-3 utvecklare (en per plattform) och en heltids utvecklare. Från SAS sida finns en person som beställare.

Volkswagen skulle önska att de över nätet kunde uppdatera alla bilar med korrekt mjukvara för utsläppen. Istället måste de nu gå in i varje enskild bil och justera.

Peter Aaröe från tyska familjeföretaget Festo, som arbetar med automation berättar om Industri 4.0. Han startar med 1.0 som handlade om spinn- och ångmaskinen. 2.0 handlade om massproduktion, med tusentals anställda som gick till fabriken. 3.0 handlar om elektronik, robotar och datorer. Industri 4.0 handlar om att processa data. Kombinationen av Big Data, Internet of Things och Cloud computing. De självkörande bilarna är ett exempel på 4.0 teknik.

– Om 4.0 blir lika väsentlig som de andra förändringarna – det vet vi först om 50 år. Men vi kan konstatera att hälften av alla tyska investeringar under de kommande fem åren, kommer att handla om 4.0. Och med en normal utvecklingsbudget på sex procent, handlar det om att tre procent av industrins omsättning går till 4.0.

Pau Mallol från det snabbt växande start-up företaget Inkonova tillverkar specialiserade drönare. Användningsområdena och möjligheterna är många men det finns många problem som måste lösas. Bladen är som rakblad, som roterar 5 000 till 10 000 varv i minuten. Skulle drönaren ramla ner, så kan den slå ihjäl den som träffas. Och luftfartsmyndigheterna tycker inte om att så många fler farkoster befinner sig i luftrummet.

Men allt detta måste lösas, för drönarna innebär en stor skillnad. Att transportera med drönare den sista biten skulle sänka transportkostnaden med över 70 procent, enligt kalkyler från Amazon. I Tyskland testar DHL dem för att transportera medicin till apoteken. När tekniken väl finns, så kommer användningsområdena efterhand.

 

/ Text av Peter Ollén, Sign & Print och Packbridge

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *