Hur får vi unga människor att satsa på förpackningsbranschen?
Hur får vi unga människor att inse att förpackningsbranschen är både stabil, spännande och utvecklande att jobba i? Den frågan har vi haft uppe på ett seminarium för ett år sedan, och den är (tyvärr) aktuell fortfarande. Ett bra (men samtidigt trist) exempel på att det inte är lätt att fånga upp den yngre generationen är Brobygrafiskas satsning på en ny utbildning som heter Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion, en tvåårig YH-utbildning som ger 400 poäng och där man upplever att det är svårt att fylla alla platser.
Utbildningen har fokus på teknik, arbetsflöden och automation. Yrkesrollen är steget mellan design och en färdig förpackning. Man jobbar i datorn med att se till att bilder, färger och texter på den färdiga förpackningen ser likadana ut som de gjorde på designerns dataskärm och blir expert på att lösa olika trycktekniska problem och hur färger upplevs på olika material. Utbildningen passar den som gillar problemlösning och har logiskt tänkande. Efter utbildningen kan man jobba på företag inom hela förpackningskedjan.
”Förpackningsbranschen är den tredje största branschen i världen, växer så det knakar och är dessutom en bransch i ständig teknisk utveckling. Så de nybakade studenterna kommer att gå en ljus framtid till mötes med mycket goda jobbmöjligheter. 9 av 10 har vanligtvis jobb efter en YH-utbildning på Brobygrafiska”, säger Roland Vikberg som är ansvarig för utbildningen.
Vi vill med dessa rader hjälpa till att uppmärksamma utbildningen. Hjälp gärna till att sprida informationen. Vi behöver få in ”nytt blod” i branschen.
Sista anmälningsdag är för övrigt nära, den 15 maj måste ansökan vara inne.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!