Är förpackningar en modeindustri?
Is packaging a fashion industry? Det var frågan som ställdes på Packbridge efter 3 i Karlstad den 25 februari. För första gången var vi på plats med ett möte i den stad som ofta förknippas med solen (även om det egentligen handlar om en kvinna som var ”sola i Karlstad”). I dotanks lokaler på universitetet i Karlstad samlades ett drygt 30-tal deltagare och framför datorskärmarna satt cirka 150 personer och tog del av livesändningen, för övrigt sponsrad av Iggesund. Kan förpackningsindustrin lära sig av modeindustrin och vice versa, frågade sig Per-Stefan Gersbro i sin inledning, och tyckte att det vore trevligt om de bägge industrierna kan ha nytta av att lära sig mer om varandra.
Eva Carlström driver Reborn Lifestyle och hon jobbar med personlig stil. Hon tog upp frågan om det finns en klar koppling mellan oss som människor och förpackningar. Vi är ju egentligen förpackningar med en in- och utsida. De kläder vi bär säger mycket om oss själva och om vilka värden vi ger oss själva och hur vi vill bli uppfattade. Vilken köpare vill du attrahera och på ”vilken hylla” vill du finnas? Likheten mellan människa och förpackning är förvånansvärt stor, konstaterade hon.
Fredrik Werner jobbar med affärsutveckling inom Stora Enso, ett företag som man kanske inte direkt förknippar med mode, men man försörjer dock många varumärken inom modeindustrin med material till deras konsumentförpackningar. Fredrik hade Googlat på ordet fashion och fått fram att det är något som visar att en person har ett flexibelt och modernt tänkande och därmed är villig att acceptera och bearbeta nya idéer. Han tyckte att han hittade kopplingen mellan Stora Enso och mode där, för det stämmer bra med deras motto, Rethink. När han googlade på packaging + fashion fick han upp en mängd bilder på modeförpackningar, alla tillverkade fibermaterial. Ytterligare en koppling. I sin presentation tog Fredrik sedan upp utmaningarna och möjligheterna för förnyelsebara förpackningsmaterial. Mycket fokus hamnade på sustainability och materialeffektivitet. Där det tidigare behövdes 2 träd för att tillverka X antal förpackningar räcker det numera med ett. Varje förpackning förbrukar alltså betydligt mindre mängd material.
Inte helt förvånande tog han också upp förhållandet mellan fiber- och plastförpackningar och att det väger över till fördel för fiberbaserade förpackningar. Spännande var synpunkten på att vi i framtiden kommer att få se allt mer skräddarsydda fiberbaserade förpackningsmaterial.
Mart Ots kommer från Media Management and Transformation Center på Jönköping International Business School. Han var tydlig med att han inte gjort någon speciell forskning på förpackningar men däremot annan forskning som pekar på att det är mycket klokt att lägga mer på pengar på dem än på traditionell annonsering. I en större undersökning har man tagit reda på vad det är som skapar tillfälliga försäljningsökningar, annonser (flyers, adresserade och oadresserade), displayer eller prisreduceringar. Det sämsta var en direkt prisreducering med 20 procent. Däremot finns det stora synergier mellan prisreducering och direktmarknadsföring. Det leder till frågan hur man kan man använda butiksmiljön för att få folk att köpa mer dagligvaror och på ett annat sätt, kanske mer som man köper kläder, i stället för att alltid bara använda priset som ett argument i butiken.
Packbridge Felix Helander gav åhörarna en bild av var förpackningsindustrin står idag och vart den är på väg, både i Sverige och internationellt. Han avslutade med att uppmana alla att ”Ta det lugnt och använd mer förpackningar”.
Sist ut på talarlistan fanns Lars Sandberg från dotank, som är Packbridge representant i Karlstad.
Han avslöjade pånyttfödelsen av en tävling som arrangerades år 2004 för första gången och som gick ut på att ge en handfull modedesigners i uppdrag att skapa en snygg förpackning för en vinflaska. Detta med utgångspunkt från ett förtryckt kartongmaterial. Nu gör tävlingen come back under namnet Packbridge Design Challenge 2014 och i år handlar det om att ett antal designers ska producera en tilltalande, praktisk och effektiv förpackning gör e-handel. Utgångsmaterialet är även denna gång kartongmaterial men det kan kombineras med andra material. Tävlingen sponsras av Iggesund Paperboard. Samtidigt lanseras Packbridge Design Open 2014, Prisutdelningen i tävlingarna sker i samband med Top Packaging Summit by Packbridge i oktober i Helsingborg. Mer om tävlingen kommer inom kort.
Om du missade denna eftermiddag men vill ta del av presentationerna kan du göra det via PackbridgeTV som du hittar på Packbridge.se. Men för att det ska vara möjligt måste du vara medlem.
Eftermiddagen avslutades med en paneldebatt där samtliga talare deltog och bland annat svarade på frågor som kom via SMS från åhörare som tog del av programmet via streamen. I Blå Studion hos Åkroken Packbridge i Sundsvall fanns exempelvis 30 personer på plats.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!