Förpackningar för en hållbar framtid engagerade
Över etthundra personer fanns på plats när Packbridge i samarbete med Scanpack 2018 arrangerad ett seminarium som resten frågan om hur vi skapar framtidens hållbara förpackningar. Det var deltagare från hela värdekedjan, varumärkesägare, institut, konverterare, materialleverantörer samt från andra industrigrenar som var intresserade av hur förpackningsindustrin hanterar hållbarhetsfrågorna.
Hållbarhetsfrågorna har varit aktuella i rätt många år nu och inget tyder på att de kommer att minska i betydelse. Det framgick också av temadagen på Brewhouse i Göteborg. Förpackningar kan bidra på många sätt när det gäller att skapa en hållbar framtid.
Seminariet inleddes av Daniel Badman som är hållbarhetschef på BillerudKorsnäs. Han slog fast att hållbarhet är en del av koncernens affärsmodell.
– “Alla företag påverkar miljön och vi börjar med att minimera vår påverkan, ett exempel är att vi till nittiosju procent använder biobränsle i dag. Vi vill utmana konventionella förpackningar för att nå en hållbar framtid. Det gör vi till exempel genom att samarbeta med det franska forskningsfartyget Tara som testar våra havsmiljöer och bland annat undersökt hur mycket plastförpackningar som driver omkring i haven. Här menar vi att vi kan bidra med bättre lösningar. Kan vi dessutom visa för våra kunder att våra produkter är bättre för miljön så spiller det över i positiv mening på dem.”
Från Innventia fanns Ann Lorentzon på plats för att reda ut hur man skapar en hållbar förpackning som dessutom har en hållbar framtid på marknaden? Hon beskrev hur man måste tänka i allt från materialval till dess att förpackningen gjort sitt jobb.
– “Det är en mycket komplex fråga där oerhört mycket är med och påverkar. Vi pratar om ekonomi, miljö, sociala aspekter, fyllning, distribution, handel, konsument och återvinning för att kanske bara nämna några av alla punkter där en förpackning måste prestera”, sa hon.
Finns förpackningen
Det är så klart svårt att veta om man har en förpackning som uppfyller allt, troligen inte kan man nog säga. Frågan är om det finns någon som gör det, men Innventia erbjuder i vilket fall hjälp på vägen genom sin Packaging Audit, ett program där man hjälper företag att se på sina förpackningslösningar med externa ögon.
Lisbeth Svengren Holm från Business & Design Lab på Göteborgs universitet visade besökarna hur man kan nå cirkulär ekonomi via design och hur man möter förändringar i det industriella samhället. Hon kompletterades av Thomas Nyström från Victoria Swedish ICT, ett non profit forskningsinstitut som jobbar med hållbar mobilitet.
– “Vi försöker hitta sätt komma runt problemet med att vinstintressen och hållbarhet tyvärr ofta är två faktorer som står emot varandra i industrin, berätta de han och slog fast att framtiden består av tre punkter, det man vet kommer att hända, det som troligen kommer att hända och de rena överraskningarna. Att ta höjd för det sista via design är så klart oerhört svårt, konstaterade han.”
Inget intresse i Sverige
Ekonomin i förhållande till miljö var på sitt sätt temat även för Magnus Christensen som driver ett eget konsultföretag, Magnus Consulting AB. Magnus jobbade tidigare på IKEA och fick kunskap om hur man effektivt kan ta bort kostnader och reducera miljöpåverkan för företag.
– “Jag har jobbat med många företag, ett av dem är Bjäre Chips där jag från en dag till en annan såg till att de fick i tjugo procent mer påsar i sina transportförpackningar samtidigt som man fick fler lådor på pallen, berättade han. Det minskade CO2-utsläppen med tjugosju procent. Jag kan bevisa att jag genom åren har sparat kostnader på mellan femton och tjugo procent i genomsnitt för de företag jag jobbat med, bara genom att se på packning på ett annat sätt. Konstigt nog gör jag de flesta av mina affärer utlandet. Här i Sverige är inte intresset så stort, ett vanligt svar är att det är intressant men att man inte har tid att ta sig an det. Mycket märkligt tycker jag.”
Programmet avslutades med en lite udda fågel i sammanhanget. Martin Andersson från biltillverkaren BMW berättade om hur man jobbar med hållbarhet inom bilindustrin breddade därmed vyerna ytterligare för besökarna.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!