Många ville veta mer om e-handel, förpackningar och logistik
e-handeln är i en otroligt stark tillväxt. Första kvartalet i år ökade den med 16 procent i Sverige jämfört med samma period förra året. Det är en mycket stark start på året, inte minst med tanke på att förra årets första kvartal innebar en tillväxt på 18 procent. All denna handel är så klart starkt beroende av fungerande förpacknings- och logistiklösningar, och förutom marknadstillväxt kom Packbridge efter 3 att handla om just detta när vi var hos Helsingborgsföretaget Boxon den 22 maj. Boxon, som utvecklats starkt de senaste åren, både genom uppköp och genom att bygga ett nytt, stort centrallager i Helsingborg till en kostnad av 60 miljoner kronor, är bland så mycket annat, en intressant leverantör av smarta e-handelsförpackningslösningar så det blev en naturlig miljö att träffas i.
Närmare 80 personer trotsade sommarvärmen och fick en generell översikt av e-handelsmarknaden av Arne Andersson, specialist i ämnet hos Postnord.
Från företaget Virtusize kom Gustaf Tunhammar. Det handlar om ett virtuellt provrum. Gustaf tog upp ämnet returer och beskrev hur deras lösning fungerar.
Klas Hjort från Lunds universitet. Han forskare i returstyrning inom ReLog (Retail Logistics and City Logistics) och inom Excellence Centre for trading research. Han berättade om forskning inom returflödena där mycket finns att göra.
Från Finland kom Jonne Hellgren. Han representerar företaget RePack som har utvecklat ett retursystem för förpackning inom e-handel, ett system som nyligen börjat testas med framgång på marknaden.
Sist men inte minst övertogs scenen av Ingrid Roth och Amanda Råsberg, studenter på Lunds universitet. I sin mastersavhandling ser de på hur man kan utveckla förpackningarna för öka kundernas upplevelse i e-handeln.
Som vanligt avslutades Packbridge efter 3 med en paneldebatt. Hela programmet sändes live via Packbridge TV.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!