Mycket spelar in i hållbarhetsfrågorna

Hållbarhet var länge ett buzzword men är numera en integrerad strategi i nästan varje verksamhet. Konsumenter förväntar sig att varumärkesägare arbetar på ett hållbart sätt. Frågeställningarna är i många fall knutna till förpackningar, i synnerhet när det gäller dagligvaruprodukter.
Förpackningen är en möjliggörare för att skapa mer hållbara flöden samt aktivt jobba för ett mindre matsvinn. Det viktiga är att samlas kring frågan och skapa smarta samarbeten för att tillsammans hitta nya lösningar och möjligheter.

Livsmedelssäkerhet och hållbarhet är temat på Agneta Påanders presentation på Top Packaging Summit by Packbridge.

Agneta är CSR-direktör på Orkla Foods Sverige som tidigare var Procordia. Hon har under 20 år haft flera positioner i organisationen, men nu är det alltså CSR som gäller, och därmed också hållbarhetsfrågor.

Sedan ganska lång tid tillbaka är hållbarhet ett viktigt ämne för företag och Agneta Påander säger i en intervju med 8 till 5 att det lätt uppfattas som något som cheferna sysslar med men så är det inte. Det är viktigt att detta tänk sprids i hela organisationen för att få kraft och effekt.
Förpackningar har en viktig roll i hållbarhetsfrågorna och ett exempel på en åtgärd som Orkla Foods nu genomfört är att deras saftflaskor kan pantas. ”Det har irriterat mig tidigare att man inte kunnat panta dem, men nu är det möjligt vilket är fantastiskt”, säger hon.
Samarbete mellan företag är också viktigt, det får inte handla om att man slåss med argument om klimatsmarta lösningar och gröna löften, och faktum är att det finns samarbete i Sverige via något som heter Hållbar Livsmedelskedja där flera stora mataktörer ingår och diskuterar över konkurrentgränserna.
Agneta Påander kommer att ge en uppdaterad bild av frågorna kring livsmedelssäkerhet och hållbarhet. Missa inte det.

Simon Boas Hoffmeyer är hållbarhetsdirektör för Carlsberg Group. Han har en bakgrund inom strategi, affärsutveckling, PR och kommunikation och har utvecklat affärsdrivna hållbarhetslösningar under de senaste 10 åren, inom många olika områden såsom rapportering, kommunikation, datahantering och branding.

“Jag har särskilt intresse av att göra hållbarhet relevant och tillgängligt för konsumenterna samt utveckla partnerskap värdekedjan för att uppnå hållbarhetsmål”, säger han.

“Just nu har vi ett intressant projekt på gång där vi utvecklar en fiber flaska och om allt går som planerat kommer vi snart att kunna ge våra konsumenter ett nytt, mer hållbart sätt att dricka öl eller andra drycker”.

“Vi har en hel del kunskap i vår organisation, men vi måste skapa partnerskap många gånger om för att kunna gå hela vägen med ett nytt projekt”.

Titeln av Simon Boas Hoffmeyers presentation är Driving partnerships to make packaging more sustainable and consumer-oriented.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *