Är vi verkligen så osynliga?

Hej igen,

Hösten är här, sommarledigheten har arkiverats tillsammans med tidigare somrar i sommararkivet och nu är det bara en fullspäckad kalender som styr i princip alla aktiviteter framöver. Det hela kan låta lite dramatiskt och nästan skrämmande för vissa, men är en verklighet för de flesta av oss. Jag tycker att det är både bra och kul, det är något som jag ser fram emot. Nu kan vi fortsätta vårt arbete med att skapa nya förutsättningar att utveckla Packbridge till att skapa ett större värde för alla våra medlemmar.

Framöver kommer vi vara på Easyfair i Stockholm, själv åker jag till Bryssel tillsammans med sex andra kluster för att presentera vårt arbete med innovation och näringslivsutveckling. Vi kommer även att finnas i Warszawa på en klusterkonferens som samlar i princip alla större och intresserade europeiska klusterinitiativ. Japan och Tokyo Pak och då är jag på den 10:e oktober i min kalender. Jag har inte ens nämnt det stora för oss, nämligen Top Packaging Summit by Packbridge som vi håller 18-19 oktober i Malmö. Missa inte detta.

Själv tänker jag inte på det men, när jag ser en lista på alla arenor som vi finns representerade på, både nationellt och internationellt där Packbridge och våra medlemmar lyfts fram, så blir till och med jag lite smått imponerad!

Jag oroas på ett område! Och det gäller innovationsmöjligheterna inom branschen framöver. Då menar jag inte företagens egen innovationsförmåga, utan intresset från entreprenörer och startups att utveckla lösningar på förpackningsområdet.

Vi har i och med Top Packaging Summit by Packbridge den 18-19:e oktober öppnat upp för startup/entreprenörer att synas och visa upp sina produkter och tjänster mot förpackningsbranschen, på något som vi kallar “Entreprenörsfrukosten”. För att fånga intresset hos denna grupp till att medverka på frukosten har vi ringt mer än ett hundratal inkubatorer som huserar ett tusental startupföretag. Dock är resultatet inte så upplyftande, nästan ingen arbetar mot förpackningsbranschen eller ser potentialen. Detta oroar mig, är vi verkligen så osynliga som bransch utanför vår egen verksamhet? Ser man inte förpackningsbranschen som ett potentiellt utvecklingsområde eller finns det andra orsaker?

Det finns massvis med smarta, kreativa och unga entreprenörer som startar sina verksamheter med fantastiska produkter och tjänster i olika inkubatorer runt om i landet, och det finns en risk att vi hamnar på efterkälken om vi som bransch definieras som “late adopters”. Vi kommer att under nästa år skapa olika aktiviteter inom just startup/entreprenör för att ta reda på, var innovationerna sker i vår bransch idag och hur vi kan jobba framöver för att öka intresset hos nya entreprenörer mot branschen. Har ni synpunkter, tankar eller kanske idéer på detta så är jag idel öra för att veta mer!

I tisdags förra veckan hade vi vårt E-handelsevent i Helsingborg på Mindpark med vårt nya upplägg där vi fokuserar på just mötet och interaktionen mellan människor. Vi vill att alla som kommer på våra event ska kunna lära sig så mycket som möjligt, få chans att ställa frågor och diskutera med talare och alla som medverkar obehindrat. Efter feedback och vår egen upplevelse så var det ett bra upplägg som gjorde just det som det var tänkt, även om vi har lite vassa kanter att slipa av för att göra upplägget ännu bättre till nästa gång. Men detta är just vad utveckling handlar om, nämligen att prova något nytt, utvärdera och göra bättre!

Tack än en gång till alla som medverkade och talade, se en kortversion här från eventet och jag vill passa på att önska er alla en fortsatt trevlig vecka!


Ps. Där finns en längre intervju med mig i nästa nord emballage som kommer ut i månadsskiftet september/oktober

Bästa Hälsningar
Johan Mårtensson, VD Packbridge

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *