Ett femtiotal deltagare trotsade snömassorna för att ta plats på Beerbliotek Hantverksbryggeris egna tap room i Göteborg. Det bjöds på en spännande miljö där deltagarna fick en inblick i hur öltillverkning går till samt intressanta dofter från humlet i produktionen.

Först ut på scen var dagens värd, Darryl de Necker från Beerbliotek om vikten av en strukturerad designstrategi när du har en mycket intensiv utveckling av nya produkter. Bryggeriet lanserar hela tre nya produkter i månaden! Det gäller att ha en strategi och process för att kunna designa och namnge produkter inom så tajta tidsramar.
Nästa talare var Tomas Westergren från Ball Corporation som informerade om fördelarna med att använda dryckesburkar. Både ur ett miljöperspektiv men också baserat på designmöjligheterna. Form och att optimera för material samt logistik blir allt viktigare och nästa generation burkar blir högre och smalare men även lättare.

Jonas Svennberg, Zenit Design, berättade om betydelsen av att starta ett designprojekt från användarens verkliga behov. Det är viktigt att lämna kontoret, ta sig ut och se hur användarna nyttjar produkterna. ”Ställ inte frågor, observera användarna!”
En etikett är en etikett är en etikett? Nej, definitivt inte. Robert Östman från Grafokett, entusiasmerade och visade att fantasi begränsar bara vad du kan göra med en etikett. Du kan lägga till nästan alla funktioner, beroende på användningsområdet.

Efter den andra nätverkspausen intog Mads Husvik, Collabra, och Jonas Åkermark, Essity, scenen och gav inblick i ett fall där en varumärkesägare anpassar förpackningsdesignen för att möta kraven från on-line shopping. Hur anpassar man designen för omni-channels och den sömlösa transformationen av kundens upplevelse i butik som mobila enheter. Vad som är viktig information måste vara synligt och prioriterat.

Stort tack till vår värd Beerbliotek och våra inspirerande talare!