Den 14 december 2016 startade Packbridge fempack, ett nätverk för kvinnor i förpackningsbranschens värdekedja. Nu har ett år passerat och det firades med ett möte i Malmö.

 

Fempackmötet på IKEA Food Services i Malmö var en milstolpe då nätverket som samlar kvinnor från hela förpackningens värdekedja samlades för sjätte gången och firade ett år sedan första mötet. Nätverket startades i december 2016 efter att Packbridge genom sina medlemmar tydligt sett ett intresse. Samtidigt hade Packbridge haft svårigheter att identifiera den kvinnliga kompetensen i branschen, inte minst när det gäller att hitta talare till de olika eventen vi arrangerar. Via fempack är det nu lättare.

”Strategin var att testa intresset genom att skapa mötesplatser för kvinnor med liknande teman som till våra ordinarie event. För att inte Packbridge skulle välja innehåll skapade vi en styrgrupp med fem kvinnor som representerar hela nätverket som hjälpt till med att forma och strukturera eventen”, säger Tony Spodnjak som tillsammans med Svetlana Eskebaek ansvarar för fempack inom Packbridge.

”Resultatet är tydligt och det finns både ett stort intresse och behov för en plattform för kvinnor inom förpackningsindustrin. Det finns mycket forskning som visar att företag som är mer jämställda och jobbar med mångfald presterar bättre än företag som inte gör det och via fempack vill vi jobba för detta.”

”Ett av Packbridges uppdrag är just att stärka och utveckla förpackningsindustrin, med ett nätverk som fempack kan vi visa att det finns många välutbildade och kompetenta kvinnor i industrin idag. Vi kan också hjälpa industrin att profilera sig mot kvinnor utanför industrin för att säkra framtidens kompetenstillförsel genom att skapa en attraktiv och mer tillgänglig industri för alla.”

IKEA Foodservices i Malmö ställde upp med lokalerna för jubileumsmötet som hade lockat över femtio professionella kvinnor från förpackningens värdekedja. Det handlar om något av en rivstart för ett nätverk som det helt klart funnits ett önskemål om. Viveka Lahger från UPM Raflatac, som ingår i styrgruppen berättade om en mycket aktiv start där det första halvåret rymde fyra olika träffar med teman som till exempel hur förpackningar passar in den nya, cirkulära ekonomin och hur de ska hanteras när det kommer till återvinning. Intresset för det senare var så stort att man tog upp det två gånger under våren. Under hösten träffades man på Empack i Kista för ett mingelparty.

”Under 2018 finns tre möten inbokade för närvarande men det är mycket troligt att det blir fler, gärna ute hos medlemsföretagen”, sa Viveka.

Inledningsvis hälsade Maria Larsson som är Packaging Print Solution Engineer på IKEA välkommen och hon följdes av Josefin Winqvist med titeln HR Generalist på samma företag. Hon berättade om hur mångfald kan fungera som en booster för affärerna.

”Vi ser det som positivt med anställda från hela världen, det ger oss mycket feedback och är positivt för utvecklingen av företaget”, sa hon.

Jämställdhet är också viktigt, men inte alltid så lätt. För närvarande är man i en process med att anställa en person till en avdelning som består av sju kvinnor. Nu bestämdes det att man ville ha en man, men de tre bästa sökande för posten var kvinnor. En spontan kommentar från publiken var ”vad ska man ha mannen till” i detta sammanhang?

Annelill Annvik är vd på kartongkonverteringsföretag Gafs Kartong AB, ett företag med en spännande historia. I sin presentation berättade hon om resan som startades år 1947 av hennes mormor som jobbade på ett kartongföretag och tyckte att hon kunde göra ett bättre jobb som egen. Sagt och gjort, hon startade företaget och morfar kom också in i verksamheten.

”Mormor var ju också hemmafru så klockan nio gick hon hem och lagde frukost åt morfar, och klockan halv tolv gick hon hem och lagade lunch för att sedan gå direkt tillbaka till företaget. Morfar tog samtidigt en liten power nap för att orka med dagen”, berättade Annelill och drog ner en hel del skratt.

Efter mormor tog Annelills mor över vd-posten och nu är det alltså tredje generationen som driver företaget, Annelill och hennes bror, Lasse Svärd. Det kvinnliga ledarskapet har uppmärksammats många gånger i pressen, till och med i Dagens Industri ett par gånger, ett tecken på att det ses om lite annorlunda.

”Det har inte varit en rak och enkel resa för någon av generationerna, men vi har varit målmedvetna och jobbat på. Det senaste generationsskiftet gjorde vi år 2005 och det är ett stort arbete. Jag trodde det skulle ta tre år, men det tog sju. Först år 2013 var allt klart.”

På en fråga från deltagarna om hur jämställdheten ser ut i företaget svarade Annelill att hon hade hoppats att inte få just den frågan.

”I styrelsen har vi faktiskt bara män, vi har helt enkelt inte hittat rätt kompetens på den kvinnliga sidan. På kontoret är det gott om kvinnor men i produktionen bara en.”

Annelill uppmanade alla som var på plats att stanna i förpackningsbranschen, hon känner sig lite ensam som kvinna i ledande position.

Marita Svensson driver företag By Inclusion och är bland annat med och bygger nätverk, speciellt med kvinnor. Hon jobbar dessutom med frågor om jämställdhet och på senare tid även med MeToo-relaterade frågor.

”MeToo har synliggjort ett problem som nu blivit en affärsstrategisk fråga. Plötsligt synliggörs något i organisationer, något som man tidigare inte velat befatta sig med. Min uppfattning är att alla organisationer har anledning att vara oroliga idag.”

”När det gäller kvinnor och kompetens är det självfallet så att vi har det som behövs och förutsättningarna för att finnas med på ett helt annat sätt än i dag. Andelen kvinnor i ledningsgrupper i svenska börsbolag är bara tjugo procent, i styrelser är det trettio procent och andelen kvinnliga vd:ar är sex procent.”

”Det verkar ligga i generna i befolkningen att män i högre grad anses ha potential medan kvinnor måste jobba för att visa sin potential. Samtidigt undervärderar kvinnor ofta sin kompetens och har inte så höga förväntningar på en befordran som männen.”

Ett intressant faktum som hon tog upp är att det är dubbelt så många kvinnor som män som tar ut sin högskoleexamen. Den största anledningen är att män får jobb ändå, utan att slutföra sina studier. ”Girls learn – boys earn” är ett uttryck.

Via ett antal workshops tog man, under ledning av Io Skogsmyr som är Development project leader på Sustainable Business Hub, fram förslag på hur fempack ska drivas vidare i framtiden och vilka ämnen man bör fokusera på under aktiviteterna 2018. Programmet kommer annonseras i början av det nya året.

Dagen avslutades med mingel med en tårta och lite bubbel i glasen.